- Retningslinjer for godkendelse og tilsyn med private pasningsordninger i Varde Kommune
- Indledning
- Godkendelsesprocedure for private pasningsordninger
- Kriterier for godkendelse
- Pædagogisk ramme
- Fysiske rammer indendørs
- Fysiske rammer udendørs
- Sundhedsmæssige forhold
- Personlige og faglige kvalifikationer
- Vikar
- Straffe- og børneattester
- Godkendelsesbrev
- Tilsyn
Retningslinjer for godkendelse og tilsyn med private pasningsordninger i Varde Kommune
Forældre har mulighed for at få deres børn passet i en privat pasningsordning hos en privat selvstændig børnepasser efter dagtilbudsloven §§ 78-79. Forældre kan få tilskud til betaling af pasningsordningen efter § 80.
Indledning
Forældre har mulighed for at få deres børn passet i en privat pasningsordning hos en privat selvstændig børnepasser efter dagtilbudsloven §§ 78-79. Forældre kan få tilskud til betaling af pasningsordningen efter § 80.
Varde Kommune skal give tilladelse til pasningsordningen, når der modtages 3 eller flere børn i ordningen. Hvis ordningen modtager 1-2 børn og pasningen foregår i forældrenes eller børnepasserens eget hjem, skal kommunen ikke give tilladelse til ordningen. Dog skal Varde Kommune godkende pasningsaftalen mellem forældre og børnepasser i de tilfælde, hvor forældre søger om tilskud til pasningen.
Private pasningsordninger indgår ikke i Byrådets forsyningspligt. Der findes ingen regler om optagelse, forældrebetaling og forældreindflydelse.
Den private selvstændige børnepasser, som har en pasningsordning, er selvstændig erhvervsdrivende, og ordningen får ingen offentlige tilskud. Ordningen er alene finansieret af forældrebetalingen og eventuelle tilskud fra privat side. Forældrebetalingen er baseret på en aftale mellem den private pasningsordning og forældrene, og der betales direkte til den private pasningsordning.
I Varde Kommune findes der ikke privat dagpleje, hvor dagplejen har indgået aftale/kontrakt om drift med kommunen (jf. dagtilbudsloven § 21. stk. 3).
Godkendelsesprocedure for private pasningsordninger
Jf. dagtilbudslovens § 78 kræver etablering og drift af private pasningsordninger tilladelse fra Byrådet, hvis der modtages flere end 2 børn.
Ansøgere skal fremsende en skriftlig ansøgning til Dagplejen i Varde kommune. Herefter tager en tilsynskonsulent kontakt til ansøgeren, og der aftales et besøg på adressen for pasningsordningen. Ansøgeren skal ved mødet fremvise et udkast til den pasningsaftale, som forældre til børn i pasningsordningen skal underskrive.
Det er tilsynskonsulenterne hos Dagplejen, der vurderer, hvor mange børn ansøgeren kan godkendes til at passe. Den private børnepasser må maksimalt passe 5 børn i alderen 26 uger -2,11 år. Inklusive eventuelle egne børn under 2,11 år.
Der må maksimalt være 2 børn under 1 år.
Hvis pasningen varetages af mere en én person, kan der dog gives tilladelse til at modtage op til 10 børn.
Der vil blive foretaget et konkret skøn, der vil kunne resultere i en godkendelse til færre end 5 børn.
Ønsker den private pasningsordning at køre i privat bil med børnene, skal ordningen have indhentet kørselstilladelse hos den enkelte forældremyndighedsindehaver.
Godkendelsesproceduren kan tage op til 2 måneder.
Kriterier for godkendelse
Private selvstændige børnepasningsordninger skal leve op til den til enhver tid gældende lovgivning på området, herunder Varde Kommunes Børne og Ungepolitik.
Godkendelse af en privat pasningsordning gives ud fra de samme hensyn som ved godkendelse af kommunale dagplejere.
Som led i godkendelsen foretages en undersøgelse af forholdene i det pågældende hjem, omfattende de fysiske rammer inden- og udendørs. Derudover vurderes børnepasserens personlige kvalifikationer. Det er vigtigt, at der er tale om et hjem, der er i stand til at tilgodese børnenes behov både fysisk, psykisk og socialt.
Hovedsproget i den private pasningsordning skal som udgangspunkt være dansk. Som led i godkendelsen af en pasningsaftale, skal det dokumenteres, at den private passer har tilstrækkelige danskkundskaber til at udvikle barnets dansksproglige kompetencer jf. § 81 b.
Den private pasningsordning må alene anvende betegnelsen privat pasningsordning i alle offentlige sammenhænge jf. § 78 a og § 81.
Den private pasningsordning skal godkendes på ny, når man har været uden børn i 6. måneder.
Pædagogisk ramme
Arbejdet med børnene i den private pasningsordning skal tilrettelægges sådan, at det fremmer børns læring gennem trygge læringsmiljøer. Arbejdet med læringsmiljøer skal indholdsmæssigt stå mål med kravene til læring og læringsmiljøer i dagtilbud, jf. § 8, ligesom arbejdet med læringsmiljøer i den enkelte private pasningsordning skal tage udgangspunkt i børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger jf. § 81 a.
Børn i den private pasningsordning skal sikres medbestemmelse, medansvar og forståelse for oplevelsen med demokrati. Den private pasningsordning skal bidrage til at udvikle børns selvstændighed, evne til at indgå i forpligtende fællesskaber og samhørighed med og integration i det danske samfund jf. § 81a stk. 2.
Fysiske rammer indendørs
- De fysiske rammer skal primært indrettes i stueplan
- Børnelokalet skal ligge i umiddelbar nærhed af køkken og toiletfaciliteter.
- Børnelokalet skal være permanent indrettet og rumme mulighed for leg, læring og forskelligartede udfoldelser.
- Der skal være rigeligt med dagslys i lokalet.
- Der skal kunne luftes tilstrækkeligt ud i de rum, børnene benytter.
- Lokalet må ikke være egne børns værelser.
- Puslefaciliteter skal enten være på badeværelset eller i et separat rum med rindende vand.
- Trapper og afsatser skal være afskærmet
- Brændeovne og el-radiatorer skal være afskærmet.
- Der skal som minimum forefindes røgalarmer i de rum, børnene benytter.
- Rengørings- og vaskemidler skal være udenfor børnenes rækkevidde.
Fysiske rammer udendørs
- Der skal være tilstrækkelig indhegning af det udeareal, børnene benytter.
- Legeredskaber skal være sikret og vedligeholdt
- Der må ikke forefindes åbent vand eller have bassiner i haven.
- Kældertrapper skal være afskærmet
- Vinduer og terrassedøre skal være børnesikret.
- Sandkassen skal kunne overdækkes, og der skal ske udskiftning af sand hvert andet år.
Sundhedsmæssige forhold
Kost:
- Der skal serveres en sund og varieret kost – sundhedsstyrelsens anbefalinger skal følges.
Husdyr:
- Større husdyr skal være adskilt fra børnene.
- Hunde og katte må ikke opholde sig med børnene uden voksenopsyn.
- Foderskåle og kattebakker skal være adskilt fra de lokaler, børnene benytter.
- Der skal være særlig opmærksomhed vedr. husdyr og allergi.
Rygning:
- Det er ikke tilladt at ryge i pasningsordningen i åbningstiden.
- De lokaler, som børnene primært benytter, skal være røgfrie hele døgnet.
Personlige og faglige kvalifikationer
Der vil blive foretaget en individuel vurdering af børnepasserens personlige og faglige kvalifikationer. Som udgangspunkt skal børnepasseren være fyldt 25 år ved ansøgningstidspunktet.
Der lægges stor vægt på børnepasserens modenhed, ansvarlighed, imødekommenhed samt erfaringer i samvær med og omsorg af børn.
Hjemmet skal være velfungerende og harmonisk. Egne børn må ikke udsættes for manglende muligheder og omsorg i eget hjem på grund af pasningen af børn.
Børnepasseren skal have interesse for og være engageret i at arbejde med børn, samt sørge for en god og tæt forældrekontakt.
Børnepasseren skal have:
- Fysisk overskud – personen skal være i god fysisk form og være fysisk aktiv med børnene.
- Psykisk overskud – personen skal være nærværende, have god mimik, have gode kontakt- og kommunikationsevner, så børnenes trivsel og udvikling sikres.
- Overblik – personen skal være i stand til at få en hverdag til at fungere med børnene.
Børnepasseren skal kunne:
- Stimulere børnenes motoriske og sproglige udvikling.
- Give det enkelte barn og gruppen omsorg og tryghed.
- Møde barnet med respekt.
- Tage barnet med på råd.
- Lære barnet at lytte til og respektere forskellige synspunkter.
- Mestre det danske sprog.
- Tage imod råd og vejledning fra den tilsynsførende og anvende det i hverdage.
Den individuelle vurdering baseres på en personlig samtale i hjemmet. Den personlige samtale vil ud over ovenstående omhandle:
- Begrundelse for ansøgning og hvad der lægges vægt på.
- Egne forventninger og normer til arbejdet med børn.
- Dagligdagen i pasningsordningen.
- Det æstetiske børnemiljø, inde som ude.
- Forældresamarbejde
- Egen families inddragelse, herunder børnepasserens eller familiens eventuelle sygdom.
- Kendskab til ordningen om privat pasning.
Vikar
Som udgangspunkt skal den godkendte børnepasser altid være tilstede i hjemmet, når der passes børn i ordningen. Hvis der sker noget akut, eksempelvis hvis et barn kommer til skade, er det vigtigt at yde barnet hurtig hjælp. Her er det derfor tilladt at bede den nærmeste voksne om at tage ansvaret for de øvrige børn. Forældrene skal informeres straks, så de har mulighed for at hente deres børn.
Den private pasningsordning har mulighed for at tilknytte en vikar, der kan komme i det godkendte hjem, så længe brugen af vikar er af midlertidig karakter. En pasningsordning lukker i forbindelse med børnepasserens planlagte ferie.
Forældrene skal godkende brugen af vikar i den underskrevne pasningsaftale. Samtidig skal brugen af vikar hver gang aftales på forhånd med forældrene.
Vikaren skal godkendes af tilsynskonsulenterne. Brugen af vikar skal fremgå på pasningsaftalen mellem forældre og pasningsordningen. Der skal indhentes straffeattest og børneattest på vikaren.
Straffe- og børneattester
Godkendelsen af pasningsordningen forudsætter, at der foreligger straffe- og børneattest på børnepasseren, samt evt. vikar, ægtefælle/samlever og hjemmeboende børn over 15 år. Hvis adressen har andre personer tilmeldt, vil disse også skulle have indhentet straffe- og børneattester. Ansøgere skal selv rekvirere straffeattest og fremvise denne ved den personlige samtale i pasningsordningen. Tilsynskonsulenten indhenter børneattest.
Godkendelsesbrev
Den private pasningsordning modtager godkendelsesbrev, når godkendelsesprocessen er afsluttet. Heri vil det fremgå:
- Hvilken person og adresse tilladelsen er givet til.
- Hvilke kriterier, der er lagt til grund for godkendelsen.
- Antal børn der maksimalt må passes i ordningen.
- Godkendte fysiske rammer.
- Ved den private pasningsordnings ophør skal tilsynskonsulenten orienteres.
Den private pasningsordning har pligt til at oplyse om enhver ændring, som kan have betydning for godkendelsesgrundlaget. Ved ønske om evt. ændring af godkendt børnenormering, flytning til ny bopæl eller periodisk ophør m.m. skal der senest 4 uger inden indsendes ny skriftlig ansøgning om godkendelse til tilsynskonsulenterne i Dagplejen.
Godkendelsen af den private pasningsordning kan efter dagtilbudslovens § 81 stk. 6 trækkes tilbage med øjeblikkelig virkning såfremt Varde Kommune vurderer, at den private pasningsordning ikke lever op til de kriterier, som pasningsordningen er godkendt til.
Afslår kommunen at give tilladelse til at modtage børn i privat pasningsordning, eller tilbagekalder kommunen en allerede udstedt tilladelse, kan en sådan afgørelse efter § 97 indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel 10 i retssikkerhedsloven.
Tilsyn
Varde Kommune har efter dagtilbudslovens kapitel 14 pligt til at føre tilsyn med de oprettede og godkendte private pasningsordninger i Varde Kommune.
Der skal føres tilsyn med pasningsordningens egnethed i forhold til ordningens målgruppe.
Dette indebærer, at der føres tilsyn med de fysiske rammer, det pædagogiske indhold i pasningsordningen, samt om de hygiejniske og sikkerhedsmæssige forhold er egnet til den målgruppe, som pasningsordningen henvender sig til.
I Varde Kommune omfatter tilsynet af private pasningsordninger ét anmeldt tilsyn årligt. Derudover foretages mindst ét uanmeldt tilsyn om året, samt flere tilsyn såfremt tilsynskonsulenten vurdere dette vil være relevant. Tilsynet skal dels være med til at sikre, at godkendelsesgrundlaget fortsat er tilstede samt sikre, at pasningen af hvert enkelt barn sker i overensstemmelse med retningslinjerne for godkendelse og tilsyn.
Tilsynet udøves blandt andet på baggrund af den konkrete pasningsaftale mellem forældre og den private pasningsordning. De enkelte pasningsaftaler skal derfor fremvises under tilsynet.
Der benyttes et særligt tilsynsskema under tilsynssamtalen, som skal sikre systematik, samt at alle lovgivningsmæssige krav er opfyldt. Der vil derudover være særlig fokus på følgende områder:
- De enkelte børns generelle trivsel og udvikling, herunder behov for omsorg, sproglige- følelsesmæssige- og social udvikling.
- Børnepasserens kompetencer herunder, hvorvidt børnepasseren formår at sikre hvert barns trivsel og udvikling, at omsætte råd og vejledning til praksis, yde omsorg og respondere positivt på barnets signaler.
- Hvordan pasningsordningen fremmer børns læring
- Hvordan børnene tages med på råd, har medbestemmelse og medansvar.
- De sikkerhedsmæssige og hygiejniske forhold.
Tilsynet foregår i de godkendte lokaler for børnepasningen og foretages af tilsynskonsulenten.
Tilsynet varer ca. 1,5 time.
Tilsynskonsulenten udarbejder under tilsynet en tilsynsrapport, som sendes til pasningsordningen.
Puljeordninger modtager samme tilsyn som private pasningsordninger.
Godkendt af Byrådet den. 4. september 2018.