Specialundervisning for voksne henvender sig til voksne, som har opfyldt undervisningspligten og som har et uddannelsesbehov, som ikke kan opfyldes i det almindelige voksenpædagogiske uddannelsestilbud og hvor den enkelte voksne har behov for vidtgående specialpædagogisk støtte, som sigter mod at begrænse eller afhjælpe virkningerne af fysiske, sensoriske eller psykiske handicap. Formålet med specialundervisning for voksne er at fremme den voksnes funktionelle færdigheder, kommunikative færdigheder og personlige almene kompetencer.

Adgang til specialundervisning for voksne sker efter visitation

Gruppe Problematik
Voksne med medfødt eller tidligt erhvervet udviklingshandicap, der har medfødt generelle indlæringsvanskeligheder. Elevgruppen har typisk behov for almen viden, grundlæggende IT, læse-, stave, SMS, mobiltelefoni, regnefærdigheder, overblik, planlægning, kommunikation, strategier for social adfærd og social inklusion.
Voksne med erhvervet hjerneskade, som har medført omfattende vanskeligheder i forhold til hukommelse, koncentration, strukturering, planlægning, arbejdshastighed mv. Elevgruppen har typisk behov for undervisning, som kompenserer for den erhvervede funktionsnedsættelse med henblik på at styrke den voksnes stabile tilknytning til arbejdsmarked og samfundslivet, herunder personlig erkendelse af muligheder.
Voksne med følgevirkninger af psykiske sygdomme, som har medført omfattende vanskeligheder i forhold til hukommelse, fokusering, koncentration, kommunikation, opgaveløsning, social adfærd og vedholdenhed. Elevgruppen har typisk behov for undervisning, som træner sociale, kommunikative færdigheder og som peger i retning af stabil tilknytning til arbejdsmarked eller samfundsliv.