Sponsorater
Nærværende kodeks er alene gældende det tilfælde, hvor Varde Kommune betaler for et sponsorat. Dermed dækker kodekset ikke når Varde Kommune modtager betaling i form af sponsorat eller reklame.
Der eksisterer to typer af sponsoraftaler som Varde Kommune typisk indgår i: én i forbindelse med sportsforeninger, der praktiserer elite hold- eller individuel sport og én i forbindelse med kultur og/eller social ansvarlighed.
Eliteidræt defineres som idræt, der dyrkes af sportsudøvere på udvalgte foreningshold i de bedste nationale række og divisioner, og som følge heraf har en eksponering af lokal og regional karakter. Det er endvidere at foretrække, hvis eksponeringen også er af national karakter.
Det sportslige niveau er ikke ensbetydende med, at der opnås en sponsoraftale. Det sportslige niveau er dog et kriterium for, at ansøgningen kan sendes videre til behandling.
Hvis holdet eller personen mister eliteniveaustatus eller ophører med aktiviteten som sponsoraftalen er indgået på baggrund af, ophører sponsoraftalen.
Sponsoraftaler udløser ikke VIP-billetter o.l. til arrangementer.
Definition af en sponsor og en sponsoraftale
Definitionen på en sponsor er en enkelt person, en juridisk person eller som oftest et firma, der dækker økonomiske udgifter i forbindelse med (eksempelvis) sport for til gengæld at blive promoveret og associeret med den givne begivenhed. En sponsoraftale kan også dække aktiviteter og foreninger inden for kultur og social ansvarlighed. Et sponsoraftale er således en gensidig bebyrdende aftale.
Med sponsoraftalen følger foruden retten til at få navnet nævnt også en uformel, men ikke uvæsentlig indflydelse på modtagerens måde at dyrke sin sport, kunst osv. på. Heri ligger også et etisk kodeks, så modtageren fortsat har et positivt omdømme.
Alle ansøgninger til puljen skal følge nedenstående kriterier.
Ansøgningskriterier
- Udgangspunktet for et sponsorat er, at der er en positiv reklameværdi for Varde Kommune, dvs. at aktiviteten understøtter Varde Kommunes vision, visionspolitikker eller beslutninger i enkelte
politiske udvalg. - Der må ikke være misforhold mellem køb af reklameydelser og det formål kommunen ønsker at opnå.
- Aftale om sponsorat skal være indgået på markedsvilkår. Hvorvidt der er tale om markedsvilkår beror på et skøn af, om modydelsen som kommunen modtager svarer til den ydelse kommunen
erlægger. Det vil sige, at reklameværdien som minimum skal svare til sponsoratet. Forvaltningen skal i forbindelse med vurdering af om der er tale om markedsvilkår have gjort sig overvejelser om modydelsens omfang set i forhold til kommunens ydelse. - Der skal foreligge en skriftlig sponsoraftale der bl.a. indeholder en oplistning af modydelser for sponsoratet, det vil sige, aktiviteter, rettigheder og omfanget heraf, som kommunen opnår ved erlæggelse af sponsoratet.
Ansøgningsfrist
Ansøgninger til sponsoraftaler behandles så vidt muligt på først kommende møde i Udvalget for Økonomi og Erhverv, under hensyntagen til Udvalgets dagsorden i øvrigt.