Nødkald

Et nødkald sætter dig i direkte kontakt med hjemmeplejen.

Før du søger nødkald, anbefaler vi, at du orienterer dig på hjemmesiden Helpii, hvor du får viden og metoder, så du kan være tryg i dit hjem.

Se kurset om nødkald her (åbner i nyt vindue).

Et nødkald er kun en mulighed, hvis du ikke kan tilkalde hjælp på andre måder i de situationer hvor du har behov for hjælp.

Du kan få et nødkald, hvis du er i stand til at betjene et nødkald, har varigt eller midlertidigt nedsat fysisk og psykisk funktionsevne, og en eller flere af følgende forhold gør sig gældende:

  • Du har faldtendens
  • Du har hjerte- eller lungesygdom, og ved små anstrengelser får anfald/ubehag
  • Du ikke kan bruge en almindelig telefon pga. talebesvær, eller fordi du er svært hørehæmmet
  • Du af andre årsager er i høj risiko for at komme i situationer, hvor du ikke kan tilkalde hjælp på anden vis

Spørgsmål og svar

Hvordan fungerer et nødkald?

Pil ned ikon

Nødkaldet kan  kobles til din mobiltelefon, hvor du via din telefon sættes direkte i forbindelse med hjemmeplejens døgnbetjente telefonlinje.

Du kan også få et nødkald, som du bærer om halsen eller håndleddet. Når du aktiverer nødkaldet, vil hjemmeplejen svare via en boks der er opsat i dit hjem, så I kan aftale, om de skal komme forbi, eller om du kan klare dig med en samtale. Hvis du ikke svarer, kommer hjemmeplejen ud til dig.

Når du har et nødkald, skal du have opsat en nøgleboks, så hjemmeplejen kan komme ind i dit hjem, når du aktiverer nødkaldet.

Det er ikke et krav at du har fastnettelefon, for at du kan få et nødkald.

Hvad koster et nødkald?

Pil ned ikon

Et nødkald koster ikke noget for dig.