Overgange

For at sikre de bedste mulige forudsætninger for trygge og gode overgange og for at understøtte kontinuiteten i det enkelte barns læring og trivsel er følgende retningslinjer for overgange mellem hjem, dagtilbud, skoler og ungdomsuddannelser i Varde Kommune udarbejdet.

Fra hjem til dagpleje eller vuggestue/aldersintegreret institution

Pil ned ikon

Ved overgangen forventes det at:

  • Forældrene og barnet inviteres til et velkomstbesøg med dagplejeren eller vuggestuepædagogen i dagplejen/vuggestuen. Formålet med besøget er at skabe tryghed for forældrene og barnet samt gensidigt at udveksle informationer.
    • I dagplejen deltager dagplejepædagogen i besøget.
    • Skriftlige informationer om dagtilbuddet udleveres ved besøget.
    • Forældre og dagplejer eller vuggestuepædagog aftaler hvordan de første dage skal forløbe.
    • Der er opmærksomhed på eventuelle sproglige barrierer.
    • Ved velkomstbesøget informeres forældrene om, at der altid kan aftales en forældresamtale i dagtilbuddet.
  • Sundhedsplejersken indstiller til visitationen i Dagtilbud, når særlige forhold gør sig gældende i forhold til anvisning af den optimale plads i dagpleje eller vuggestue/aldersintegreret.
  • Sundhedsplejersken og dagplejepædagogen eller vuggestuepædagogen afholder et møde sammen med forældrene ved overlevering af børn, når særlige forhold gør sig gældende.
  • Der i vuggestuen afholdes en forældresamtale inden for 3 måneder. Ved samtalen evalueres opstarten, det daglige samarbejde samt barnets trivsel. På baggrund af samtalen aftales eventuelle justering.
  • Der i dagplejen afholdes forældresamtaler ved behov.
  • Der afholdes koordineringsmøder, for at sikre tidlig og sammenhængende indsats til børn, hvor der er bekymring.
  • Relevante samarbejdsparter, f.eks. fysioterapeuter, ergoterapeuter, tale-hørekonsulenter, psykologer, tosprogskonsulent, socialrådgivere, og sundhedsplejersker, inddrages efter behov.

Fra dagpleje eller vuggestue til børnehave/aldersintegreret institution

Pil ned ikon

Ved overgangen forventes det at:

  • Dagpleje/vuggestue via den daglige dialog med forældrene forbereder forældrene på barnets overgang til børnehave.
  • Der ved børn, hvor der er bekymring, afholdes et overgangsmøde mellem dagpleje/vuggestue, børnehave og forældre.
  • Forældrene og barnet forud for starten inviteres til et velkomstbesøg i børnehaven. Formålet med besøget er at skabe tryghed for forældrene og barnet samt gensidigt at udveksle informationer.
    • Forældre og pædagog aftaler hvordan de første dage skal forløbe.
    • Skriftlige informationer om dagtilbuddet udleveres ved besøget.
    • Der er opmærksomhed på eventuelle sproglige barrierer.
    • Ved velkomstbesøget informeres forældrene om, at der altid kan aftales en forældresamtale i dagtilbuddet.
  • Såfremt det er relevant at overlevere eventuelle oplysninger om barnet, indhentes samtykke fra forældrene hertil.
  • Der foretages en gensidig forventningsafstemning mellem forældre og dagtilbud vedrørende kommunikation og praktiske aftaler.
  • Dagplejeren eller vuggestuepædagogen besøger børnehaven sammen med barnet/børnegruppen. Det forventes at dagplejeren eller vuggestuepædagogen kan besøge børnehaver i distriktet. Dagplejen/vuggestuen og børnehaven aftaler i samarbejde rammerne for besøgene.
  • Der afholdes forældresamtale i børnehaven inden for ca. 3 måneder. Ved forældresamtalen evalueres opstarten, det daglige samarbejde, samt barnets trivsel og barnets sprogvurdering drøftes. På baggrund af samtalen aftales eventuelle justeringer.
  • Der afholdes koordineringsmøder, for at sikre tidlig og sammenhængende indsats til børn, hvor der er bekymring.
  • Relevante samarbejdsparter, f.eks. fysioterapeuter, ergoterapeuter, tale-hørekonsulenter, psykologer, tosprogskonsulent, socialrådgivere, og sundhedsplejersker, inddrages efter behov.

Fra hjem til børnehave/aldersintegreret institution

Pil ned ikon

Ved overgangen forventes det at:

  • Tale-høre konsulenter kontakter forældre til børn omkring 3 års alderen, som ikke er i dagtilbud, med henblik på at foretage den lovpligtige sprogvurdering.
  • Tosprogskonsulenten kontakter forældre til tosprogede børn omkring 3 års alderen, som ikke er i dagtilbud, med henblik på at foretage den lovpligtige sprogvurdering.
  • Dagtilbuddet/skolen inviterer forældre til børn, der ikke tidligere har været i dagtilbud, til at deltage i overgangsarrangementer.
  • Tosprogskonsulenten sprogvurderer alle kommende tosprogede skolestartere inden 1. april, med henblik på at vurdere om barnet har behov for undervisning i dansk som andetsprog i skolen. Sprogvurderingen videregives til skolerne inden sommerferien.