Råd og nævn
Her kan du få overblik over en række råd og nævn, som vi har her i Varde Kommune.
Byrådet i Varde Kommune har ansvaret for at udpege medlemmer til en række råd og nævn i Varde Kommune – i nogle råd og nævn udpeges også medlemmer som ikke sidder i byrådet.
Læs mere om diverse udvalg, råd og nævn herunder.
Oversigt
Beredskabskommissionen
Beredskabskommissionens opgave er at sørge for, at Sydvestjysk Brandvæsens beredskab står klar til at yde hjælp, hvis personer, ejendom eller miljøet bliver udsat for en ulykke eller en katastrofe.
Beredskabet skal også kunne modtage, indkvartere og forpleje evakuerede og andre, der har brug for hjælp.
Se Beredskabskommissionens medlemmer samt referater fra møderne her (åbner i nyt vindue)
Bevillingsnævnet
Her kan du se medlemmerne af Bevillingsnævnet og få mere at vide om, hvordan du kan søge om alkoholbevilling, udvidet åbningstid og bestyrergodkendelse.
Bevillingsnævnets medlemmer
Mads Sørensen (V), formand
Per Thisted (V), næstformand
Ingvard Ladefoged
Kåre Jensen
Finn Steffensen (repræsentant for arbejdsgiver – HORESTA)
Lene Bjerre (repræsentant for arbejdstager – 3F)
Syd- og Sønderjyllands Politi
Peder Sandfeld, Økonomi (sagkyndigt medlem)
Bevillingsnævnets arbejde
Bevillingsnævnet træffer afgørelse efter Restaurationsloven i sager om:
- Alkoholbevillinger
- Godkendelse af bestyrer i virksomheder med alkoholbevilling
- Tilladelse til udvidet åbningstid
- Godkendelse af ændring af sammensætning af direktion/bestyrelse i selskaber og foreninger med alkoholbevilling.
Ansøgninger
Du kan hente ansøgningsskemaer til ovenstående tilladelser og bevillinger på politiets hjemmeside. Se politiets hjemmeside her (åbner i nyt vindue)
Du kan også få udleveret ansøgningsskemaer hos Bevillings- og Tilladelseskontoret – se adressen nedenfor.
Send din ansøgning sammen med relevante bilag til:
Syd- og Sønderjyllands Politi
Bevilling/Tilladelser
Ringridervej 37
6400 Sønderborg.
Midlertidige bevillinger og lejlighedsbevillinger
Politiet kan give en midlertidig alkoholbevilling, hvis det er overvejende sandsynligt, at din ansøgning vil blive imødekommet.
Politiet kan også give tilladelse til at udskænke alkohol ved enkeltstående arrangementer (lejlighedsbevilling).
Grønt Råd
Det grønne råd er nedsat af Varde Kommune og er sammensat så der er en balanceret repræsentation af erhvervsorganisationer og natur- og friluftsorganisationer.
Det grønne råds er et dialogforum mellem foreninger, erhvervsliv og Varde Kommune. Et forum, hvor der kan formidles idéer, skabes projekter, diskuteres lokale muligheder og problemer på natur-, plan- og miljøområdet.
Medlemmer
Danmarks Jægerforbund: | Laurids Bjerre |
Danmarks Naturfredningsforening: | Merete Vigen Hansen |
Dansk Akvakultur: | Bjarne Jøker Eg |
Dansk Ornitologisk Forening, Sydvestjylland: | Bent Jakobsen |
Familielandbruget Sydvest: | Lars Christensen |
Friluftsrådet: | Hanne Voetmann |
NaturKulturVarde: | Ole Bækby Nielsen |
Naturvejlederforeningen i Danmark: | Morten Vinding |
Destination Vesterhavet | Vakant |
Vardemuseerne: | Lene B. Frandsen |
Sportsfiskerforbundet i Danmark: | Sten Thomsen |
Sydvestjysk Landboforening i Varde: | Inger Lauridsen |
Fra Varde Kommune: | |
Formand for Naturparkrådet | Claus Brink |
Juridisk og Politisk Sekretariat: | Tanja Klint (ref.) |
Teknik og Miljø: | Hans Peter Due |
Naturcenteret: | Klaus Bertram Fries |
Udviklingskonsulent, Varde Kommune | Samir Mujkanovic |
Udvalget for Plan og Teknik: | Finn Ladegaard – suppleant Kitty Gamkinn |
Udvalget for Plan og Teknik: | Preben Friis-Hauge (formand) |
Referater 2023
Referat Grønt Råd – 8. juni 2023
Referat Grønt Råd – 31. august 2023
Referat Grønt Råd – 7. december 2023
Referater 2022
Referat fra møde i Grønt Råd den 4. april 2022
Referat fra Grønt Råd den 8. september 2022
Referat fra Grønt Råd 5. december 2022
Referat 2021
Referat fra mødet den 26. oktober
Referat fra mødet den 2. juni 2021
Referat fra mødet den 21. februar 2021
Referater 2020
Referat fra mødet den 7. oktober 2020
Referat fra mødet den 30. januar 2020
Referater 2019
Referat fra mødet den 16. september 2019
Referat fra mødet den 15. maj 2019
Referat fra mødet den 31. januar 2019
Referater 2018
Referat fra mødet den 1. oktober 2018
Referat fra mødet den 1.marts 2018
Referater 2017
Referat fra mødet den 2. oktober 2017
Referat fra mødet den 31. maj 2017
Referat fra mødet den 8. marts 2017
Referater 2016
Referat fra mødet den 16. november 2016
Grundlisteudvalget
Hvert fjerde år udvælger Grundlisteudvalget et antal personer, der kan virke som domsmænd og nævninge.
Medlemmer af Grundlisteudvalget
Rasmus Sømod
Finn Ladegaard
Hans Tosti
Peter Nielsen
Claus Brink
Hvert 4. år beder Landsretten kommunerne om hjælp til at finde frem til personer, som kan påtage sig opgaver som domsmænd eller nævninge – som under ét kaldes for lægdommere.
Grundlisteudvalget i Varde Kommune skal have udpeget 240 personer til den nye grundliste.
Grundlisten er gældende i perioden 1. januar 2024 – 31. december 2027.
Det er ikke længere muligt at sende en ansøgning om optagelse på grundlisten.
Hvad er en lægdommer?
En lægdommer er en mand eller kvinde, som ikke har en juridisk eksamen. Alligevel er de med til at dømme eller frifinde personer i straffesager.
Lægdommerne lytter sammen med de uddannede dommere i By- og Landsretten til argumenterne i sagen. Herefter er lægdommerne med til at vurdere, om den anklagede skal dømmes eller frifindes.
Er det borgerligt ombud?
Som borger i Danmark er der en række opgaver, du ikke kan sige nej til at udføre, hvis du bliver spurgt. Dette offentlige arbejde, som alle har pligt til at påtage sig, kaldes borgerligt ombud.
Opgaverne er f.eks.:
• Medlemskab af kommunalbestyrelse og regionsråd
• Medlemskab af en skolebestyrelse, hvis du har et barn på skolen
• Arbejde som nævning eller domsmand
• Opgaver i forbindelse med valg (valgtilforordnet).
Pligten til at påtage sig disse opgaver ophører dog, når du når en vis alder.
For arbejde som domsmand ophører pligten, når du fylder 80 år.
Handicaprådet
Handicaprådets formål
Handicaprådets formål er at være rådgivende for Byrådet i handicappolitiske spørgsmål og at formidle synspunkter mellem borgerne og Byrådet om lokalpolitiske forhold, der vedrører mennesker med handicap.
Dette kan ske på flere måder, f.eks. ved at rådet afgiver høringssvar eller tager emner op af egen drift.
Handicaprådet kan ikke behandle spørgsmål om enkeltpersoner/-sager, personalesager eller konkrete sager.
Handicaprådets medlemmer har tavshedspligt.
Handicaprådets 10 medlemmer udpeges således:
- 5 medlemmer, der skal være bosiddende i Varde Kommune, udpeges efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer, således at de dækker en bred handicaprepræsentation
- 3 medlemmer udpeges blandt Byrådets medlemmer
- 2 medlemmer udpeges blandt kommunens ansatte.
Handicaprådets medlemmer:
Udpeget af Byrådet:
Inger Marie Kristensen inkd@varde.dk (Formand) – tlf. 2041 7841 (Suppleant Sarah Andersen)
Birger Filskov birf@varde.dk – tlf. 3022 8953
Erhardt Jull erju@varde.dk – tlf. 2381 4219 (Suppleant Heidi Bundgaard)
Udpeget af Dansk Handicapråd, Varde:
Sten Lund – (Næstformand) gammelmarklund@gmail.com – (LEV Varde)
Irene Fisker ijjfisker@gmail.com – tlf. 2168 4762 (Scleroseforeningen)
Susanne Christensen susanne@kass.dk – tlf. 2033 3372 (Autismeforeningen)
Erik Rosendahl erik@spritny.dk – tlf. 2033 4494 (Polioforeningen)
Anna Marie Jakobsen – jakobsenannamarie@gmail.com – (LEV Varde)
Anja Hansen – anja@autismeforening.dk – (Suppleant for Autismeforeningen)
Wendy Marie Kyndesen – wendykyndesen@mail.tele.dk – (Suppleant for LEV Varde)
Susanne A. Kjeldsen – kjeldsen12@outlook.dk – (Suppleant for LEV Varde)
Udpeget af administrationen:
Vibeke Stage vibs@varde.dk – tlf. 7994 6346 (Suppleant Marianne Kjærgaard)
Helene Billeschou, hbil@varde.dk – tlf. 7994 6082
Sekretær: Camilla Hoelgaard caho@varde.dk – tlf. 7994 6977
Møder i Handicaprådet i 2024:
- 25. januar kl. 16.00-18.00
- 28. februar kl. 16.00-18.00
- 4. april kl. 16.00-18.00
- 25. april kl. 16.00-19.00
- 23. maj kl. 16.00-18.00
- 20. juni kl. 16.00-19.00
- 29. august kl. 16.00-18.00
- 19. september kl. 16.00-19.00
D. 24. oktober kl. 16.00-18.00 - 21. november kl. 16.00-19.00
- 19. december kl. 16.00-18.00
MØDER OG REFERATER
Klik her for at læse seneste dagsorden og referat fra Handicaprådsmøde
Hegnssyn
Hegnssynet er en selvstændig administrativ myndighed, der behandler tvister om hegn mellem private grundejere.
Hegnssyn nedsættes af byrådet, jf. hegnsloven § 27.
Læs mere om Hegnssynet i fold-ud kasserne på siden her
Integrationsforum Varde
Pr. 1/1-2018 fusionerede Integrationsrådet og Nytænk Integration til Integrationsforum Varde.
Integrationsforummet vil have høringsret og vil arbejde på at udvikle nye måder på, at fremme integrationen i Varde Kommune.
Integrationsforummet vil være indgangen for de gode ideer på integrationsområdet og vil koordinere integrationsindsatser blandt forskellige aktører og geografiske placering i Varde Kommune.
Forummet er et forum, hvori der skabes netværk og relationer mellem idéudviklere og udførere blandt frivillige, kommune og erhvervsliv, og der vil være dialog med byrådet.
Møderne vil være åbne og deltagelsen drives af engagement. Alle kan derfor deltage i forummets møder, hvor der ikke vil være en formel dagsorden, men hvert møde vil omhandle et tema.
Forummet vil have en fast kerne på otte personer, der består af fem valgte og tre, der er udpeget af ProVarde, Byrådet og Varde Kommune.
Forummet vil have en kommunalt ansat tovholder.
Kredsrådet
Kredsrådet for Syd- og Sønderjylland er et ledelses- og samarbejdsforum mellem Syd- og Sønderjyllands Politi, Varde Kommune og en række andre kommuner.
I kredsrådet mødes borgmestrene og politidirektøren fire gange om året for at drøfte spørgsmål af fælles interesse.
Kredsrådet drøfter spørgsmål om politiets virksomhed og organisation i politikredsen. Det er især områder, hvor der er behov for at sikre sammenhæng i kommunernes og politiets opgavevaretagelse. For eksempel drøfter kredsrådet indsatsen over for truede og belastede børn og udviklingen i kriminaliteten på kredsplan og lokalt.
Kunstudvalget
Varde Byråds Kunstudvalg er et særligt § 17, stk. 4 udvalg med det formål,
• at medvirke til at fremme den kunstneriske udsmykning i det offentlige rum i Varde kommune, såvel udendørs som indendørs, ved indkøb af større kunstværker og oparbejdelse af pulje hertil. Eventuel at søge/samarbejde med Statens Kunstfond
• at indkøbe mindre værker til deponering i kommunens institutioner, samt medvirke ved udstillingsvirksomhed baseret på egne indkøb
• rådgivende organ ved udsmykningsopgaver for private og offentlige institutioner, samt for andre kommunale fagudvalg
• fremme dialogen mellem kunsten og borgerne
• kunstudvalget tildeles årligt en økonomisk ramme.
Udvalget består i perioden 2022-2025 af følgende:
- Byrådsmedlem Sandie Eis Ravn, formand for udvalget
- Byrådsmedlem Erhardt Jull
- Byrådsmedlem Inger Marie Kristensen
- Niels Jakobsen, billedkunstner
- Bibi Hansen, keramiker
- Lars Waldemar, billedkunstner
- Kate Skjerning, kunstner
- Rigmor Bek-Pedersen, kulturaktør
- Anne Grethe Sværke, leder af Janus Bygningen
- Louise Langschwager, landskabsarkitekt
- Anna Ankerstjerne, sekretær, Kultur og Fritid (barselsvikar)
Henvendelse vedr. kunstudvalget rettes til Kultur og Fritidsforvaltningen, Bytoften 2, Varde.
Ældrerådet
Ældrerådet er en lovpligtig forsamling af repræsentanter for Varde Kommunes seniorer.
Ældrerådets rolle:
- at rådgive Byrådet i ældrepolitiske spørgsmål.
- formidle synspunkter mellem borgerne og Byrådet om lokalpolitiske spørgsmål, der vedrører de ældre.
Byrådet skal høre Ældrerådet om alle spørgsmål, der vedrører de ældre.
Valget til Ældrerådet følger det almindelige kommunalvalg og afholdes derfor hvert fjerde år. Personer, som er fyldt 60 år på valgdagen og er bosiddende i Varde Kommune, kan stemme og stille op til valget.
Ældrerådets referater
Klik her for at læse ældrerådets referater
Ældrerådets medlemmer
Niels Jørgen Nielsen, formand
40 73 60 01
njnvarde@stofanet.dk
Ole Wiil, næstformand
21 75 72 44
wiil@mail.dk
Tom Øhlenschlæger
20 11 21 55
tomoe@mail.dk
Rigmor Jensen
75 25 13 68 / 29 47 76 36
jensenrigmor@hotmail.com
Anette Mandahl-Barth
75 28 97 90 / 23 80 97 90
anette@mandahl-barth.dk
Jette Berggreen
30 48 77 78
jh.berggreen@gmail.com
Ketty Bundgaard
24 85 55 66
KettyBundgaard260346@gmail.com
Ejner Frost
75 29 75 47 / 22 66 00 49
ejnerfrost@gmail.com
Hanne Plesner
24 83 75 57
10plesner@gmail.com
Jonna Korsgaard Lauritsen
51 90 09 11
jonnakorsgaard@icloud.com
Idgen Rose
idgenhr@gmail.com
Kristian Sigaard
sigaard@bbsyd.dk
Agnes Østergård Clausen
agnesclausen3@gmail.com
Udsatterådet
Udsatterådet
I efteråret 2019 blev det politisk vedtaget at etablere et Udsatteråd i Varde Kommune.
Det første konstituerende møde blev holdt i januar 2020.
Udsatterådets formål
Udsatterådets formål er at være rådgivende for Byrådet i udsattepolitiske spørgsmål og at formidle synspunkter mellem borgerne og Byrådet om udsattepolitiske forhold, der vedrører mennesker i en udsat livsposition.
Dette kan ske på flere måder, f.eks. ved at rådet afgiver høringssvar eller tager emner op af egen drift.
Udsatterådet kan ikke behandle spørgsmål om enkeltpersoner/-sager, personalesager eller konkrete sager.
Udsatterådets medlemmer har tavshedspligt.
Valget til Udsatterådet følger det almindelige kommunalvalg og afholdes derfor hvert fjerde år.
Udsatterådet sammensættes som følger:
- To-tre borgere, der befinder sig i en udsat livsposition eller som har særligt kendskab til målgruppen
- Tre repræsentanter indstillet af lokale frivillige organisationer
- En-to repræsentanter fra de kommunale tilbud
- To politikere
- En ledelsesrepræsentant
- En sekretær
Udsatterådets referater
2. december 2020 – aflyst
Referat 21. juni 2021
Referat 30 august 2021
22. maj – aflyst
23. oktober 2023 – aflyst
Mødeplan 2024
26. februar
25. marts – AFLYST
22. april
27. maj
24. juni
26. august
23. september
21. oktober
25. november
16. december
Udsatterådets forretningsorden
Klik her for at læse udsatterådets forretningsorden
Udsatterådets medlemmer
Heidi Bundgaard, formand
21 45 03 95
Gitte Thomsen, næstformand
75 21 21 85
gth@frivillighuset-varde.dk
Tina Paetau
tinapaetau@gmail.com
Lene Falgreen
lenefalgreen@gmaiil.com
Maiken Godtfredsen
79 94 72 05
maig@varde.dk
Thomas Jakobsen
75 22 52 53
sr.varde@kfums-soldaterhjem.dk
Lilian Bertelsen
61 15 53 27
libe@varde.dk
Ulla Verman
21721990
uv@kfumsoc.dk
Sekretær for Udsatterådet, Camilla Hoelgaard, caho@varde.dk, tlf. 26368295
Kystvandrådet for Vadehavet
Vadehavet er udvalgt som én af fire kyststrækninger i Danmark, hvor et lokalt kystvandråd i samarbejde med Miljøstyrelsen skal se på måder at sikre vandkvaliteten og havmiljøet.
Hertil har Kystvandrådet fået tilsagn om cirka 1.8 mio. kr. med finanslovsforhandlingerne for 2022 og 2023. Midlerne afsættes som en del af regeringens Landbrugsaftale fra oktober 2021.
Kystvandrådet for Vadehavet får sekretariatsbetjening i Varde Kommune og bliver et bredt samarbejde mellem Varde, Esbjerg, Fanø og Tønder Kommuner.
Derudover indgår erhvervsorganisationerne Sydvestjysk Landboforening, Jysk Landbrug, Sønderjysk Landboforening, Ribe Digelag og Sønderjyske Vandløb samt interesseorganisationerne Nationalpark Vadehavet, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Ornitologisk Forening og Friluftsrådet også i samarbejdet.
Læs rapporten fra Kystvandrådet for Vadehavet (åbner i nyt vindue)