Til dig der er skole- og fællesbestyrelsesmedlem
Informationsmateriale om Varde Kommune og skole- og fællesbestyrelsesarbejde på folkeskolerne.
Udvalgsformand Børn og Læring Lars Teglgaard og skolechef Kim Bondesen Nielsen
Kære skole- og fællesbestyrelsesmedlemmer på folkeskolerne i Varde Kommune
Allerførst tak til jer, der sidder i skole- og fællesbestyrelserne og som har valgt at give jeres tid til arbejdet i bestyrelserne.
Det er vigtigt for vores skoler med jeres interesse og deltagelse i skolernes hverdag. Vores skoler er vigtige for kommunens børn og unge. Skolen er springbrættet til børnenes og de unges fremtid og ikke mindst, er skolen rammen for en god hverdag.
Som medlemmer af skolebestyrelsen har i de kommende år blandt andet mulighed for at være med til at præge skolens arbejde med at implementere Børne- og Unge Politik og se ind i, hvordan fremtidens folkeskole kan blive i Varde Kommune.
Vi håber, at I finder gavn af dette informationsmateriale i jeres arbejde som skolebestyrelsesmedlemmer.
Byrådsgrundlag
Øverst i byrådsgrundlaget er visionen for Varde Kommune, som er “Vi i naturen”. Byrådsgrundlaget fra 2022-2025 udgør pejlemærkerne: Vild med vækst, Vild med hverdag, Vild med Vard1.
Vild med vækst:
- Det er helt vildt så mange nye, vi gerne vil se: Indbyggere, virksomheder, ansatte og turister. Vi i Naturen vil suge flere hertil ved at plapre op om alt det, vi er vilde med og gode til i Varde Kommune. Og ved at tilbyde boliger til alle behov
- Varde Kommune vover meget for virksomhederne. Vi giver den gas for at hjælpe med at skabe vækst i egnens stærke erhverv, hvor grøn omstilling både er en opgave og en mulighed. Kommunen står på tæer for at skaffe arbejdskraft og uddannelsesmuligheder.
Vild med hverdag:
- Hverdagen er vældig, og kommunens service handler om det gode, lange og bæredygtige liv i trygge omgivelser. Kommunen prioriterer frivillighed og lokal udvikling højt. Vi sætter ind med tidlig hjælp og forebyggende og ser et menneske og ikke et nummer
Vild med Vard1:
- Kommunen er 1 enhed, som er præget af samarbejde på tværs. Siloer er fortid, og helhed er nutid. Vi hylder synlige ledere, der roser og støtter medarbejderne, og giver dem frihed under ansvar.
Børne- ungepolitik herunder børnesyn
Byrådsgrundlagets pejlemærker udmøntes igennem børnesynet for børne- og ungepolitikken, som er visionen. De tre tematikker: læring, trivsel og chancelighed understøtter børnesynet og sætter retning i det daglige arbejde i kommunen. Politikken er ydermere understøttet af fire prioriterede fokusområder, som påvirker hinanden på tværs og har derfor tæt sammenhæng: deltagelsesmuligheder, tidlig indsats, sammenhængskraft og sammenhængende ungeindsats.
I Varde Kommune arbejder vi ud fra børnesynet: “Børn og unge gør det så godt, som de kan”. Børn og unges stemmer, rettigheder og medbestemmelse i eget liv betyder:
- at de mødes med et dagtilbud, en skole, et fritids- og ungeliv med reel muligheder for indflydelse på egen dagligdag.
- at vi vil understøtte børn og unge i deres ønsker for fremtiden og sikre en hverdag, hvor den enkelte oplever at have værdi.
Fremtidens skole Varde Kommune
Varde Kommune er i fuld gang med en ambitiøs udviklingsindsats, Fremtidens Skole. Alle 13 folkeskoler i kommunen arbejder med læringsfællesskaber og to-voksenordning i undervisningen, der skal klæde børn og unge på fagligt, samt give dem alle muligheder for at trives bedst muligt og klare sig godt i et samfund, der konstant forandrer sig.
Den rivende udvikling, som samfundet er i og verden omkring os, stiller også særlige krav til måden, eleverne lærer på, og dette er derfor et andet vigtigt fokusområde i udviklingen af Varde Kommunes folkeskoler. I Varde fokuserer vi på at gøre eleverne dygtige til at lære også i det store fællesskab på tværs af læringsfællesskaber.
Skolevæsenet samarbejder om visionen som bæres af nedenstående strategiske pejlemærker for udvikling af Varde Kommunes skoler: deltagelsesmuligheder, motivation, engagement og chancelighed.
Vi tror på, at alle børn og unge gør deres bedste, og vi skal hjælpe den enkelte med at gøre mere af det, som man er god til.
Varde Kommune har en høj kvalitet i dagtilbud, skoler og fritidstilbud såvel som i de tværgående, forebyggende og understøttende indsatser mellem dagtilbud, skoler og Børn- og Familieområdet. Vi lytter til børn og unges ønsker for deltagelse i eget liv.
Læring i Varde Kommune betyder:
- At alle børn og unge tilbydes motiverende og mangfoldige læringsfællesskaber, der sikrer læring og deltagelsesmuligheder.
- At alle børn og unge tilbydes læringsfællesskaber, der tilgodeser børn og unges forskelligheder, forskellige udgangspunkter og forskellige måder at lære på.
- At alle børn og unge tilbydes at deltage i læringsfællesskaber, der er båret af legende og undersøgende læringsaktiviteter, der inddrager børn og unges medbestemmelse, motivation, engagement og chancelighed.
- At alle børn og unge mødes med en bred tilgang til læring. En læring, der er båret af engagement, håb og glæde og som fremmer nysgerrighed, samarbejde, kreativitet, lærelyst, vedholdenhed og troen på at lykkes.
I skolerne indgår børn og unge i fællesskaber, der fordrer nysgerrighed, undren og selvstændighed. Som en del af Varde Kommunes Erasmus+ akkreditering er der fokus på, at børn og unge bliver nysgerrige og har mod på at få udsyn til at møde andre sprog og kulturer udenfor Danmark.
Hvad er skole- og fællesbestyrelsesarbejde?
Folketinget har vedtaget, at der på alle folkeskoler i Danmark skal være en skolebestyrelse.
Skolebestyrelsen er en af skolens kontakter til det omkringliggende samfund og den direkte kontakt til skolens forældre. På bestyrelsesmøderne arbejdes der med skolernes overordnede mål og pædagogiske retning således, at bestyrelsesmedlemmerne er inddraget i det overordnede arbejde på en given skole.
Skolebestyrelsens sammensætning kan variere fra skole til skole, men folkeskoleloven angiver, at forældrene altid skal have flertal. Kommunen kan beslutte om den enkelte skole f.eks. skal have foreningslivet repræsenteret i bestyrelsen:
- Formanden for bestyrelsen skal være en forælder
- Forældrene i skolebestyrelsen vælges af og blandt forældrene på skolen og repræsenterer dermed alle forældre i skolebestyrelsen
- I skolebestyrelsen arbejder man sammen med medarbejder- og elevrepræsentanter. Skolens ledelse er sekretær for bestyrelsen
- Som forældrerepræsentant bliver man valgt for fire år
- Skolebestyrelsen er ifølge loven en del af skolens overordnede ledelse, ligesom skolebestyrelsen er et selvstændigt forvaltningsorgan. Det betyder blandt andet, at så længe skolebestyrelsen arbejder inden for rammerne af Folkeskoleloven og den kommunale styrelsesvedtægt, kan ingen ændre bestyrelsens beslutninger eller vedtagne principper
- Skolebestyrelsen er et lukket forum. Man må fortælle, hvad man selv har sagt, men man må ikke videregive fortrolige eller private oplysninger. Elevrepræsentanterne må dog ikke være til stede, hvis bestyrelsen drøfter personspørgsmål
Skolebestyrelsen har en række pålagte opgaver ifølge folkeskoleloven og skal gennem principper sætte retning for skolens virksomhed.
Her nævnes principper som:
- Skolens værdier
- Elevernes trivsel, herunder:
- Ordensregler
- Antimobbestrategi og undervisningsmiljø
- Samarbejdet mellem hjem og skole, herunder blandt andet; forældremøder, skole/hjem-samtaler samt information til forældrene om hvordan deres barn klarer sig i skolen, både fagligt og socialt
- Brug af holddannelse
- Arbejdsfordeling mellem lærere og pædagogisk personale
Skole- og fællesbestyrelsens skal også godkende skolens budget, der skal understøtte bestyrelsens principper og ønsker. Skolebestyrelsen fører tilsyn med skolens virksomhed. Det gøres gennem redegørelser fra skolens leder på skolebestyrelsesmøderne og tilsynet omfatter blandt andet:
- Kvalitet i undervisningen
- Elevernes trivsel
- Skolens arbejde ud fra skolebestyrelsens fastsatte principper mv.
Skolebestyrelsen samarbejder med kommunalbestyrelsen og kommunens udvalg for Børn og Læring på en række områder; blandt andet skal skolebestyrelsen høres eller afgive udtalelse inden kommunalbestyrelsen kan vedtage endelige beslutninger om visse emner. Det kan handle om blandt andet:
- Styrelsesvedtægten, der indeholder alle de rammer, som vedrører skolestrukturen i kommunen
- Ændring af skoledistrikter
- Fælles ledelse af flere skoler eller institutioner
- Rullende skolestart
- Skoleudviklingsplaner
- Skolebestyrelsens sammensætning
- Ansættelse af ledere, lærere og pædagoger på skolen
Valg til skolebestyrelsen
Hvem kan vælges til skolebestyrelsen:
- Alle forældre, der har indskrevet et barn på skolen, kan stille op som kandidat til skolebestyrelsesvalget, også selvom barnet ikke er startet i skolen endnu. Der er dog nogle retningslinjer i forhold til forældremyndighed, hvis man som forælder, også arbejder på skolen mv.
Vigtige kommunale regler og Lovgivning for skolebestyrelsesvalg:
- Valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen styres af følgende lovrammer og regler:
Folkeskoleloven §41, 42og 43
Læs mere om Folkeskoleloven her (åbner i nyt vindue)
Speciel information om valgperioder
- Bekendtgørelse om valg af forældrerepræsentanter
Læs mere om Bekendtgørelse om valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelser i folkeskolen (åbner i nyt vindue)
Varde Kommune skal fastsætte reglerne for valg til skolebestyrelsen.
Varde Kommunes styrelsesvedtægt
I Varde Kommune er der vedtaget regler for styrelse af skolerne. I styrelsesvedtægten kan du blandt andet læse mere om valg til principperne som skolerne arbejder efter, skolebestyrelserne og bestyrelsernes sammensætning.
Bilag til styrelsesvedtægten:
Varde Kommune skolebestyrelser og fællesbestyrelser
I Varde Kommune har vi skoler, hvor der er skolebestyrelser, men for vores børnebyer er sammensætningen anderledes og bestyrelsen består af medlemmer for både dagtilbud og skole; disse bestyrelser hedder Fællesbestyrelser.
Skole- og Fællesbestyrelsen har blandt andet indflydelse på prioriteringen af økonomien, rammesætningen for undervisningen og udbuddet af valgfag. Skole- og Fællesbestyrelsen har derfor en stor indflydelse på dit barns skole og dagtilbud (børnebyer).
Valgperioden for forældre er fire år. For alle andre medlemmer er perioden et år.
Hvilke opgaver kan en skole- og fællesbestyrelse have?
Skole- og fællesbestyrelsen har mange spændende opgaver.
Her er et lille udpluk:
At fastsætte principper for skolens virksomhed, herunder om:
- undervisningens organisering, understøttende undervisning, holddannelse, udbud af valgfag, og elevernes fordeling i klasser
- samarbejdet mellem skole og hjem, og skolens og forældrenes ansvar i samarbejdet
- samarbejdet med lokalsamfundets kultur-, folkeoplysnings-, idræts- og foreningsliv og musik- og billedskolen, med lokale fritids- og klubtilbud og ungdomsskolen
- orientering til hjemmene om elevernes udbytte af undervisningen
- fællesarrangementer for eleverne i skoletiden, lejrskoleophold, udsendelse i praktik mv.
- SFO’ens hverdag
At godkende
- Disponeringen af det budget, som kommunalbestyrelsen har fastlagt for skolen
- hvilke undervisningsmidler skolen bruger
- ordensregler og værdiregelsæt
Skolebestyrelsen har derudover indflydelse på
- forsøgs- og udviklingsarbejder
- alle spørgsmål, der vedrører skolen
- ansættelse af lærere, pædagoger og ledere
Skole og fællesbestyrelsens årshjul
Skole og fællesbestyrelsen kan med fordel arbejde ud fra et årshjul.
Eksempel på skole- og fællesbestyrelsens årshjul fra Skole og Forældre:
Litteratur og links